Podprahové ovce

Autor: Alexandra Fabryová | 7.11.2012 o 10:30 | (upravené 7.11.2012 o 23:34) Karma článku: 6,40 | Prečítané:  1025x

Televíziu pozerám možno raz za mesiac. Ale keď už, tak okrem programu padne moje oko aj na reklamy. Priznám sa, že tak stupídnu reklamu ako je tá proti zavedeniu jednotnej poisťovne, mal naposledy Orange.

A to keď prezliekli malého chlapca za zatočené, vraj, pečivo a ešte pol roka sa mu za to kamaráti vysmievali. Neprekonala ju ani falošná verzia piesne Happy day Mázikovej s detským zborom, s prerobenými slovami, z ktorých musia mať Hviezdoslav a Štúr dolámané všetky kosti ako sa prehadzujú v hroboch.

Neviem, čo za kreatívny tím stojí za touto kampaňou, ale veľa kreatívnosti teda nepobrali. Vymyslia slogan o ovci, pridajú obrázok Timmyho a na záver známa osobnosť dodá, že každý má právo si vybrať. Nuž, tak po poriadku.
Prirovnávanie ľudí k ovciam je prebraté z Ionescovho Nosorožca, ktorého sme čítali ešte na základnej škole. Tu si kreatívci pripravujú pôdu, aby vás dostali. Akurát, že u nás tých nosorožcov veľa nebehá, tak to etablovali na Slovensko a zmenili to na ovce.

Ak chcú mať reklamu úspešnú, stavia na to, do čoho ľudia investujú najviac. Do detí. Tu prichádza na rad obrázok Timmyho. Ľudia viac vnímajú obrázky ako slovo, preto ak má reklama symbol, je vysoký predpoklad, že bude úspešná. No a keďže slogan je o ovciach, nemohlo prísť nič lepšie ako v súčasnosti veľmi populárna rozprávka Timmy. Tu je priestor na prvé podprahové vkladanie myšlienok v tejto reklame. Podvedome totiž rodičia vnímajú obrázok rozprávkovej postavy, ktorá symbolizuje ich budúcnosť, čo ľuďom napovie, že podpora tejto kampane znamená podporu detí.

A čím to zaklincujú? Najotrepanejšou frázou v reklame. Možnosť vybrať si. V krajine, kde ľudia boli neustále pod nadvládou iných národov sa táto veta musí stretnúť s úspechom. Je jedno, že si človek vyberá medzi menším zlom, ale má slobodu výberu a to je podstatné. To je ďalšia podprahová informácia v reklame, ktorou človeka presvedčia, že podporiť ich je naozaj tá najlepšia voľba, ktorú môžete spraviť. Trochu paradox, že kampaň, v ktorej ide o slobodné rozhodnutie vás navádza k tomu, aby ste sa rozhodli tak ako oni chcú. Ale to je zámer reklamy.

Posledná vec, ktorá vás má presvedčiť, je zapojenie známych tvári. Sú to ľudia, ktorí sa pohybujú na obrazovkách, ale nie sú okolo nich žiadne škandály, takže pôsobia, že sa im dá veriť. Známi ľudia sú vyberaní, aby vám vždy, keď ich vidíte v nejakom programe, časopise pripomenuli, že ste sa rozhodli správne, ak veríte reklame. Veď stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou. To je zároveň posledný podprahový moment tejto reklamy, ktorý som si pri jej jednom zhliadnutí všimla.

To, že či je myšlienka správna a je dobré, že bude jedna poisťovňa, to nechám na každom, nech si vyberie sám. Ale myslím si, že táto kampaň viac myšlienku pochovala ako jej pomohla. Ľudia totiž nie sú až takí sprostí, aby sa nechali ovplyvniť reklamou. Hlavne, keď je tak nepodarená ako táto.

A ešte malý tip na záver. Ak vás zaujíma vtipný pohľad na lobbing a tvorbu reklamy, odporúčam vám pozrieť si film Thank you for smoking (Ďakujeme, že fajčíte).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Bankrot ľudom nevezme bývanie

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať, vysvetľuje ministerka spravodlivosti.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

KOMENTÁRE

Ficov statusový symbol, amnestie a El sexico (Schutzov týždeň)

Fico je absolútne raritný otvorenosťou a vytrvalosťou, s akou vozí štátnu radkyňu.


Už ste čítali?